بایگانی برچسب‌ها : نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فیس بوک

تبلیغات انتخاباتی در پیج های فیس بوک

نامزدهای اصلاح طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ابزارهای فناوری نوین چون شبکه اجتماعی فیس بوک برای تبلیغ استفاده می کنند.http://ie92.ir/ie92media/2013/01/090529103814_facebook226.jpg

براساس آمار حدود ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ۷۰ میلیون نفری ایران به اینترنت دسترسی دارند. به اعتقاد برخی از کارشناسان نبود دسترسی به رسانه های دولتی برای تبلیغ از دلایل رو آوردن این کاندیداها به فیس بوک است.

فیس بوک یکی از سایت های پر طرفدار اینترنتی است که افراد مختلف می توانند با باز کردن یک صفحه شخصی دوست پیدا کنند، گروههای مختلف تشکیل دهند، نظراتشان را در مورد موضوعات مختلف بنویسند، عکس و فیلم در آن نمایش دهند و با دوستانشان به گفت و گو بنشینند.

اما این سایت اجتماعی در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری نقش پر رنگی ایفا می کند.

در حال حاضر فضای مساعدی برای تبلیغات نامزد های اصلاح طلبان در این محیط مجازی فراهم شده است.

این سایت که در فوریه ۲۰۰۴ در کالیفرنیا راه اندازی شده، مخاطبان مختلفی از سنین گوناگون را به خود جذب کرده.اما برخی ناظران نبود فضای تبلیغاتی مساوی برای صاحبنظران و طرفدارن آنها را دلیل فعالیت انتخاباتی در فیس بوک می دانند.

فرید مدرسی، روزنامه نگار در تهران می گوید: “فکر می کنم که بیشتر فیس بوک توسط جریان اصلاح طلب به صورت عام مورد استفاده قرار گرفته و اصولگرایان آنچنان نقش جدی در آن ندارند. چرا که در مجموعه اصلاح طلبان، اگر چه در راس هرم اصلاح طلبی و توده مردم فیس بوک نقشی ندارد، اما حلقه واسط راس هرم اطلاح طلبی و مردم هستند که در فیس بوک فعال هستند و تبلیغ می کنند و به بیان نظرشان می پردازند. چون این بخش بیشتر جوانان دانشگاهی، روزنامه نگاران و از طرفی فعالان نهادهای مدنی که مدافعان حقوق زنان هستند و چون آنها بیشتر اصلاح طلب هستند شاید فضای فیس بوک بیشتر فضای اصلاح طلبی است.”

به نوعی تمرین و مانوری است که نقاط ضعفشان را در دفاع از کاندیدا مطلع شوند که اگر در بدنه جامعه سئوالی از آنها شد، جدی تر پاسخ دهند

فرید مدرسی، روزنامه نگار

آقای مدرسی می گوید دلیل دیگر حضور کمرنگ محافظه کاران در فیس بوک این است که بدنه جریان اصولگرایی زیاد محتاج رسانه های دیجیتالی واینترنتی نیست و نیازی هم ندارد چون رسانه های سنتی و رسانه های حکومتی به اندازه لازم در اختیارشان هست.

اما در همین حال هادی حیدری، کاریکاتوریست و وبلاگ نویس می گوید که از دوره قبل تقریبا سیل فعالیت ها در فضای مجازی شروع شده و از دوره ای که اصلاح طلبان چهره هایی مثل دکتر معین و آقای کروبی را در صحنه داشتند این فعالیت ها زیاد تر شد.

آقای حیدری افزود: “منتها تنور کارهای مجازی توی دوره اخیر داغ شده است. علاوه بر اینکه نامزدان انتخاباتی وبلاگ و سایت های مرتبط با خودشان راه انداخته اند، بعضی سایت ها شخصی فعال شده، یا هواداران سایت های مرتبط با نامزدان مورد نظرشان را راه انداخته اند یا خبرگزاری ها مرتبط با اصلاح طلبان و محافظه کاران.”

آقای حیدری ادامه می دهد علاوه بر آن سایتی مانند فیس بوک به دلیل حجم بالای ارتباطاتی که درونش وجود دارد، فضای خیلی خوبی شده برای هوادارن نامزدان اصلاح طلب و حتی محافظه کاران فضاها و گروه هایی ایجاد کنند و همینطور هواردان سازماندهی کنند.

گروهی از صاحبنظران معتقدند استفاده از سایت های مجازی برگرفته از الگوهای کشور های دیگر است.

نیما اکبرپور، مجری برنامه کلیک بی بی سی می گوید: “فیس بوک در حال حاضر در ایران چهارمین وب سایت پر طرفدار است. طبیعی است یکسری تبلیغات و آگهی انتخاباتی به صورت غیر مستقیم و از سوی طرفداران انجام شود. البته این مسئله الگو بردای از انتخابات امریکاست که از این طریق تلاش هایی شد تا به صورت آن لاین بتوانند طرفداران را جمع کنند و حمایت مالی بگیرند.”

موضوع دیگری که در خصوص فعالیت فیس بوک مطرح می شود، نقش آن برای انتخابات و تاثیر آن در انتخابات است.

فرید مدرسی خبرنگار در تهران فیس بوک را فقط یک دیالوگ بین بخش نخبه و شبه نخبه جامعه ایران عنوان می کند.

او می گوید: “به نوعی تمرین و مانوری است که نقاط ضعفشان را در دفاع از کاندیدا مطلع شوند که اگر در بدنه جامعه سئوالی از آنها شد، جدی تر پاسخ دهند یعنی به نوعی مرکز آموزشی شده برای اینکه ما بفهمیم کاندیدای مورد حمایت ما دارای چه نقاط ضعف و قوتی است چرا که افراد مورد نظر و مخاطبان ما در واقع فعالان جامعه ایران در عرصه های مختلف هستند. مسائل مطرح شده در فیس بوک می تواند روی تحلیل دفاع و یا رد مواضع کاندیدای مقابل تاثیر گذارد.”

هادی حیدری کاریکاتوریست و وبلاگ نویس نیز در همین خصوص می گوید: “طراحی یک سری کارهای گرافیکی، پخش فیلم های کوتاه و تبلیغاتی در فضای فیس بوک، ارائه یک سری اطلاعات که به دلیل طراحی خاص می تواند کامنت هر عضو را دید و واکنش نشان داد، این سرعت تبادل اطلاعات بسیار جذاب است.”

موج رنگی که در فضای فیس بوک رایج شده موضوعی جدید است.

شعارها و تبادل نظرات مختلف که در غالب کامنت و نوشته ها در پروفایل هر شخص گذاشته می شود، باعث ایجاد یک فضای سالم دیالوگ شده. حالا این می تواند همفکری میان حامیان یک کاندیدا و یا مخالفان و موافقان کاندیداها با هم باشد

هادی حیدری، کاریکاتوریست

رنگ سبز، سفید، قرمز، پرچم سه رنگ که در فضای فیس بوک می توان به راحتی طرفداران نامزدها را با این رنگ ها شناخت.

هادی حیدری از تاثیر موج رنگ فیس بوک در جامعه می گوید: “در فضای شهر دستبند سبز روی دست خیلی از افراد دیده می شود. ؛ به آنتن خیلی از ماشین ها بند سبز بسته شده است در دوره قبل مباحثات میدانی در سطح شهر اتفاق می افتاد، یعنی هواداران به سطح شهر رفته و برای مردم عادی که مردد برای شرکت در انتخابات بودند، یا بین دو نامزد مردد بودند یا مخالف یک نامزد بودند ، سعی می کردند که مردم را برای شرکت راضی کنند، که تردید را کنار بگذارند این فضا در سطح میادین الان به شکل خیلی بیشتر در فضای مجازی و به ویژه فیس بوک اتفاق می افتد.”

آقای حیدری همچنان اضافه می کند: “از طرف دیگر شعارها و تبادل نظرات مختلف که در غالب کامنت و نوشته ها در پروفایل هر شخص گذاشته می شود، باعث ایجاد یک فضای سالم دیالوگ شده. حالا این می تواند همفکری میان حامیان یک کاندیدا و یا مخالفان و موافقان کاندیداها با هم باشد.”

نیما اکبرپور، مجری برنامه کلیلک بی بی سی، با اشاره به جمعیت محدود استفاده کننده از فضای مجازی و آنلاین می گوید: “اکثر آنها جوان هستند. مقداری آسیب وجود دارد مانند اینکه افراد جدیدی اضافه نمی شوند. اما از لحاظ بحث ها و ویدئو ها که دست چند نفر هست و پخش می شود می تواند بر افکار عمومی جامعه آن لاین ایرانی تاثیر گذار باشد.”

با تمام مباحثی که در فیس بوک مطرح می شود، اما گروهی نیز بر این باورند که فیس بوک چندان محیط امنی برای اظهار عقیده و نظر نیست، و هر از گاهی نیز به دوستانشان گوشزد می کنند که بهتر است همه نظراتشان را بیان نکنند.

فیس بوک تاکنون دوبار در ایران فیلتر شده که بار نخست از یک سال پیش تا زمستان گذشته این ممنوعیت ادامه داشت اما پس از رفع فیلتر، بین کاربران داخل ایران به شدت رونق پیدا کرد.

با نزدیکی به انتخابات کاربران شروع به استفاده از این سایت کردند اما در دوم خرداد امسال نیز برای بار دوم این سایت فیلتر شد.

مهدی کروبی نامزد انتخابات در خصوص فیلتر شدن بار دوم فیس بوک به خبرنگاران گقته بود که مقامات ایرات فیس بوک را به دلایل مسائل اخلاقی فیلتر کرده اند اما فیلتر کردن درست چند روز پیش از انتخابات کار اشتباهی بود.

در عین حال محمد علی ابطحی، از مشاوران آقای کروبی، در وب سایت شخصی اش این اقدام را وحشت طرفداران رئیس جمهوری احمدی نژاد از شرکت در انتخابات دانست.

به اعتقاد کارشناسان تبادل اطلاعات و نظرات در فیس بوک می تواند گامی برای آموزش دموکراسی در ایران باشد و به نوعی تحمل دولتمردان ایرانی را بسنجد.