بایگانی برچسب‌ها : فیس بوک

نامزد های انتخابات در فیس بوک

پارسینه _ مصطفی مسجدی آرانی: داغ شدن بحث شبکه‌های اجتماعی در ایران را باید معلول انتخابات ریاست جمهوری دانست. اگرچه دو شبکه پرطرفدار اجتماعی فیس بوک و توئیتر، به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) و ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) تاسیس شدند؛ اما زمانی نام این شبکه‌ها به صورت گسترده مطرح شد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸؛ از این شبکه‌ها برای پوشش شور قبل از انتخابات و حوادث بعد از آن استفاده شد. فیس‌بوک و توئیتر، البته ۲۰ روز پیش از انتخابات فیلتر شده بودند.

حالا چهار سالی از آن روزگار می‌گذرد. در این مدت اظهارنظرهای ضد و نقیضی در مورد این شبکه‌های اجتماعی به گوش رسیده است. برخی آن را توطئه بیگانه خواندند و برخی ابزاری دوگانه با امکان استفاده مطلوب. هر چه بوده است و هر چه باشد؛ انکار اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی در فضای اجتماعی و سپهر سیاسی ایران غیرممکن است.

از ماجرای اعتراض به ولیعهد عربستان گرفته تا بحث کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان؛ نشانه‌هایی است بر این تاثیرگذاری. آمارهای تخمینی و غیردقیق نشان می‌دهد که حدود ۱۸ میلیون ایرانی در فیس بوک و حدود ۳ میلیون ایرانی در توئیتر عضویت دارند. (این رقم حاصل جمع دو آمار در خصوص کاربران اینترنتی در ایران و میزان استفاده آنان از شبکه‎‌های اجتماعی است) در میان شبکه‌های اجتماعی داخلی هم، شبکه کلوب چیزی در حدود ۳ میلیون عضو دارد.

این حجم از کاربر ایرانی در کنار تاثیرگذاری این شبکه‌های در فضای جدید جهان و ایران و نیز کم هزینه بودن استفاده از این شبکه‌ها باعث شده است که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و هواداران آن‌ها به فکر استفاده از ظرفیت این شبکه‌ها در انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری بیفتند.

سعید جلیلی؛ متکثر و متفرق

سعید جلیلی یکی از کاندیداهایی است که هواداران او، به شدت در فیس‌بوک فعال هستند. ۱۸ حساب کاربری در فیس بوک موضوع فعالیت خود را این شخصیت قرار داده‌اند. از این میزان حساب، دو صفحه به شکل حساب کاربری فردی است که با اطمینان می‌توان از تقلبی یا FAKE بودن آن سخن گفت. ۱۵ صفحه هم توسط دیگرانی تاسیس شده است که قابلیت لایک کردن دارد. میزان لایک این صفحات از صفر لایک تا ۱۰۳۰ لایک متغیر است.

تعداد زیاد صفحات مورد انتقاد حامیان سعید جلیلی در این شبکه هم قرار گرفته است و آن‌ها از موازی‎کاری‌ها گلایه می‌کنند. در یکی از این صفحات، پاسخ گفته شده است که «تنها سه صفحه به صورت سازماندهی شده و اصلی به ایشان تعلق دارد.» البته این به معنای حضور سازماندهی‌شده جلیلی یا تیم او در پشت این صفحات نیست. یک صفحه هم به صورت گروهی بسته وجود دارد که برای حضور در آن باید برای مدیر درخواست فرستاد.

۴ صفحه عنوان کمپین دعوت از سعید جلیلی را به عنوان نام خود انتخاب کرده‌اند. باقی صفحات نام او را انتخاب کرده‌اند.۷ صفحه عنوان دکتر را برای سعید جلیلی استفاده کرده‌اند؛ ۶ صفحه لقبی برای او نگذاشته‌اند و یک صفحه عنوان سرباز ولایت را به او داده است. به عنوان عکس بزرگ بالای صفحه یا کاور فوتو، ۳ صفحه از عکس او در زیارت مرقدهای ائمه استفاده کرده‌اند و یک صفحه از عکس اتوموبیل شخصی او، پراید. یک صفحه هم طرحی برای او آماده کرده است.

از نظر محتوایی ۷ صفحه هست که به صورت منظمی به روز رسانی می‌شود. این صفحات مخلوطی از اخبار مذهبی، سیاسی و فعالیت‌های مربوط به سعید جلیلی را منتشر می‌کنند. هراز گاهی هم عکسی از او منتشر می‌شود. نکته جالب این است که نشریه‌ای هم تحت عنوان گفتمان در این صفحات به اشتراک گذاشته می‌شود که نشریه خاص اطلاع رسانی «کمپین دعوت از سعید جلیلی برای حضور در انتخابات» است. جلیلی در توئیتر حضوری ندارد اما در کلوب، ۲ صفحه با نام او وجود دارد.

محمدباقر قالیباف؛ طوفان صفحات

در جستجوی شبکه اجتماعی فیس بوک، ۹۰ حساب کاربری در مورد محمدباقر قالیباف وجود دارد. ۱۷ حساب کاربری گروه‌های باز یا بسته‌ای هستند که در این شبکه بوجود آمده‌اند. بیشترین تعداد عضو این گروه‌ها، ۲۰۴۰ نفر و کمترین آن‌ها ۲ عضو است. یک حساب کابری هم به عنوان شخص محمدباقر قالیباف باز شده است که با اطمینان می‌توان از تقلبی بودن آن سخن گفت. حدود ۶۵ صفحه هم قابل لایک کردن است و نکته قابل توجه این است که بیشترین لایک این صفحات ۱۰۱۹ لایک دارد، یعنی کمتر از دیگر نامزد احتمالی اصولگرایان؛ سعید جلیلی.

در نامگذاری اغلب صفحات از نام قالیباف استفاده شده اما القابی چون «سرو نوآوری»، «امید یازدهم» و «مرد عمل» هم دیده می‌شود. برخی هم با عنوان سردار او را خطاب کرده‌اند. تعدادی از این صفحات هم ترجیح داده‌اند قالیباف را اصلاح طلب اصولگرا بخوانند و یک صفحه هم به عنوان هواداران اصلاح‌طلب قالیباف ایجاد شده است. برخی صفحات هم با عنوان دعوت یا کمپین، برخی با عنوان هواداران و برخی با عنوان ستاد مردمی فعالیت می‌کنند. برخی صفحات هم مربوط به هوادران الیباف در شهرهای دیگر چون گرگان، نیشابور، یزد و مشهد است.

نکته قابل توجه دیگر هم ایجاد برخی صفحات در مخالفت با قالیباف است. این صفحات عناوینی چون «ای کاش کمی هم واسه خدا کار می‌کرد»، «آنتی قالیباف» و «من از قالیباف متنفرم» دارد. از نظر بروزرسانی و فعالیت باید گفت تقریبا نیمی از صفحات بروزرسانی مناسبی دارند اما برخی صفحات هم غیرفعال هستند و برخی دیگر مطالب نامرتبط با موضوع را در دستور کار خود گذاشته‌اند. از نظر عکس، تقریبا تمام صفحات عکس محمدباقر قالیباف را به صورت تکی مورد استفاده قرار داده‌اند اما عکس‌هایی از تهران، عکس با سید محمد خاتمی و عکس با هاشمی رفسنجانی (در یکی از صفحات مخالف) هم دیده می‌شود. سه حساب کاربری در توئیتر هم به قالیباف مربوط است که تنها یکی از آن‌ها که مربوط به سایت هواداران اوست فعال است. قالیباف ۵ حساب کاربری هم در شبکه اجتماعی داخلی کلوب دارد.

محسن رضایی؛ پرتعداد اما ضعیف

محسن رضایی یکی دیگر از کاندیداهای بالقوه ریاست جمهوری در گروه اصولگرایان است. او حدود ۴۱ حساب کاربری مرتبط در فیس بوک و یک حساب کاربری غیر فعال در توئیتر و دو حساب در کلوب دارد. برخی از این حساب‌های کاربری فیس بوک او، تقلبی و غیرفعالی هستند و در میان حساب‌های فعال بیشترین عضویت گروهی حدود ۴۳۰ عضو است و بیشترین میزان لایک ۷۷٫ در این میان یک حساب کاربری با عنوان محسن رضایی میرقائد هست که به نظر حساب رسمی سایت شخصی اوست و مرتب به روز می‌شود. صفحاتی از استان بوشهر و مشهد هم در حمایت از او ساخته شده است.

اغلب صفحات از عنوان دکتر برای او استفاده کرده‌اند اما لقب سردار و نام «آقا محسن» هم استفاده شده است. دو حساب کاربری هم برای مخالفت با او ایجاد شده و کمپینی هم ایجاد شده تا درخواستی باشد برای عدم کاندیداتوری او در انتخابات ۹۲٫ عکس‌های استفاده شده در این حساب‌ها، معمولا عکس رضایی با لباش شخصی و به صورت تکی هستند اما عکس‌های جبهه او نیز استفاده شده است. جالبترین عکس، عکسی است که از او و امیر قلعه‌نویی در یک کاورفوتو گذاشته شده است.

مشایی؛ جدال سخت موافقان و مخالفان

اگر اسفندیار رحیم مشایی را هم از دایره اصولگرایان بدانیم – موضوعی که بسیاری با آن مخالفند – باید وضع او هم در این قسمت گزارش بررسی شود. رحیم مشایی حدود ۴۵ حساب کاربری را در فیس بوک به خود اختصاص داده است. از این میزان، حدود ۹ حساب در مخالفت با او ایجاد شده است. از این نظر مشایی صاحب یک رکورد است. در میان حساب‌های کاربری مطابق معمول برخی اکانتهای تقلبی وجود دارد اما یک حساب کاربری از فردی در اهواز هم وجود دارد که نام خود را اسفندیار رحیم مشایی گذاشته اما مشخص نیست که آیا این نام، نام اصلی اوست یا خیر.

اغلب حساب‌ها به نام شخصی مشایی است اما برخی از القابی چون «پدر دموکراسی ایران» و «شاهزاده پارسی» هم برای او استفاده کرده‌اند. برخی هم با عنوان «جبهه عدالت و رفاه» یا «جبهه توحید و عدالت» به تبلیغ او می‌پردازند. یک حساب کاربری طرفدار او هم نام «مکتب مشائیسم» را برای خود برگزیده است. بیشترین میزان لایک یک حساب، ۱۰۷ لایک است در حالی که یک صفحه مخالف مشایی ۱۶۹ لایک دارد. در میان عکس‌ها، استفاده از عکس او در کنار رهبری و عکس حج او قابل توجه است ضمن اینکه اغلب عکس‌ها عکس انفرادی او یا عکس او با رئیس جمهور است.

علی اکبر ولایتی و مصطفی پورمحمدی؛ کمترین حضور

علی اکبر ولایتی در بین نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در میان اصولگرایان، کمترین حضور در شبکه‌های اجتماعی را دارد. به نام او تنها ۲ حساب کاربری در فیس بوک وجود دارد که ۳۵۴ و ۱۹ لایک خورده است. این صفحه سعی دارد اخبار ولایتی را پوشش دهد اما به طور کامل و بروز این کار را انجام نمی‌دهد. حضور ولایتی البته خیلی هم انتخاباتی نیست. ولایتی در توئیتر حساب کاربری مرتبط ندارد اما در کلوب یک صفحه دارد. مصطفی پورمحمدی هم در فیس بوک و توئیتر هیچ حساب کاربری را به خود اختصاص نداده است.

اصلاح‌طلبان؛ کم فعالیت و ساکت

هر چقدر که صدای اصولگرایان در شبکه‌های اجتماعی بلند است، صدای اصلاح‌طلبان کم است و حضورشان کمرنگ. در میان نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف و عبدالله نوری با ۵ حساب، بیشترین حساب کاربری در فیس بوک را دارند. بیشترین لایک عارف، ۶۴ لایک است و بیشترین لایک نوری، ۴۱۰ لایک. صفحات نوری اغلب به روزرسانی مناسبی دارند اما صفحات مربوط به عارف، به صورت مناسبی به‌‎روز نمی‌شوند.

دیگر نامزد احتمالی اصلاح‌طلبان یعنی محمدعلی نجفی هم ۲ صفحه در فیس بوک دارد که محبوبترین آن ۱۹۶ لایک دارد. این صفحه اخبار مربوط به نجفی را به اشتراک می‌گذارد اما این کار را به صورت مناسبی انجام نمی‌دهد. حسین کمالی و اسحق جهانگیری، دیگر نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان حسابی در فیس‌بوک ندارند ضمن اینکه هیچ کدام از این کاندیداها در توئیتر حساب کاربری ندارند. در شبکه کلوب هم تنها یک صفحه با نام عبدالله نوری موجود است که مدت‌ها از آخرین به روز رسانی آن می‌گذرد.

تبلیغات انتخاباتی در پیج های فیس بوک

نامزدهای اصلاح طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ابزارهای فناوری نوین چون شبکه اجتماعی فیس بوک برای تبلیغ استفاده می کنند.http://ie92.ir/ie92media/2013/01/090529103814_facebook226.jpg

براساس آمار حدود ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ۷۰ میلیون نفری ایران به اینترنت دسترسی دارند. به اعتقاد برخی از کارشناسان نبود دسترسی به رسانه های دولتی برای تبلیغ از دلایل رو آوردن این کاندیداها به فیس بوک است.

فیس بوک یکی از سایت های پر طرفدار اینترنتی است که افراد مختلف می توانند با باز کردن یک صفحه شخصی دوست پیدا کنند، گروههای مختلف تشکیل دهند، نظراتشان را در مورد موضوعات مختلف بنویسند، عکس و فیلم در آن نمایش دهند و با دوستانشان به گفت و گو بنشینند.

اما این سایت اجتماعی در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری نقش پر رنگی ایفا می کند.

در حال حاضر فضای مساعدی برای تبلیغات نامزد های اصلاح طلبان در این محیط مجازی فراهم شده است.

این سایت که در فوریه ۲۰۰۴ در کالیفرنیا راه اندازی شده، مخاطبان مختلفی از سنین گوناگون را به خود جذب کرده.اما برخی ناظران نبود فضای تبلیغاتی مساوی برای صاحبنظران و طرفدارن آنها را دلیل فعالیت انتخاباتی در فیس بوک می دانند.

فرید مدرسی، روزنامه نگار در تهران می گوید: “فکر می کنم که بیشتر فیس بوک توسط جریان اصلاح طلب به صورت عام مورد استفاده قرار گرفته و اصولگرایان آنچنان نقش جدی در آن ندارند. چرا که در مجموعه اصلاح طلبان، اگر چه در راس هرم اصلاح طلبی و توده مردم فیس بوک نقشی ندارد، اما حلقه واسط راس هرم اطلاح طلبی و مردم هستند که در فیس بوک فعال هستند و تبلیغ می کنند و به بیان نظرشان می پردازند. چون این بخش بیشتر جوانان دانشگاهی، روزنامه نگاران و از طرفی فعالان نهادهای مدنی که مدافعان حقوق زنان هستند و چون آنها بیشتر اصلاح طلب هستند شاید فضای فیس بوک بیشتر فضای اصلاح طلبی است.”

به نوعی تمرین و مانوری است که نقاط ضعفشان را در دفاع از کاندیدا مطلع شوند که اگر در بدنه جامعه سئوالی از آنها شد، جدی تر پاسخ دهند

فرید مدرسی، روزنامه نگار

آقای مدرسی می گوید دلیل دیگر حضور کمرنگ محافظه کاران در فیس بوک این است که بدنه جریان اصولگرایی زیاد محتاج رسانه های دیجیتالی واینترنتی نیست و نیازی هم ندارد چون رسانه های سنتی و رسانه های حکومتی به اندازه لازم در اختیارشان هست.

اما در همین حال هادی حیدری، کاریکاتوریست و وبلاگ نویس می گوید که از دوره قبل تقریبا سیل فعالیت ها در فضای مجازی شروع شده و از دوره ای که اصلاح طلبان چهره هایی مثل دکتر معین و آقای کروبی را در صحنه داشتند این فعالیت ها زیاد تر شد.

آقای حیدری افزود: “منتها تنور کارهای مجازی توی دوره اخیر داغ شده است. علاوه بر اینکه نامزدان انتخاباتی وبلاگ و سایت های مرتبط با خودشان راه انداخته اند، بعضی سایت ها شخصی فعال شده، یا هواداران سایت های مرتبط با نامزدان مورد نظرشان را راه انداخته اند یا خبرگزاری ها مرتبط با اصلاح طلبان و محافظه کاران.”

آقای حیدری ادامه می دهد علاوه بر آن سایتی مانند فیس بوک به دلیل حجم بالای ارتباطاتی که درونش وجود دارد، فضای خیلی خوبی شده برای هوادارن نامزدان اصلاح طلب و حتی محافظه کاران فضاها و گروه هایی ایجاد کنند و همینطور هواردان سازماندهی کنند.

گروهی از صاحبنظران معتقدند استفاده از سایت های مجازی برگرفته از الگوهای کشور های دیگر است.

نیما اکبرپور، مجری برنامه کلیک بی بی سی می گوید: “فیس بوک در حال حاضر در ایران چهارمین وب سایت پر طرفدار است. طبیعی است یکسری تبلیغات و آگهی انتخاباتی به صورت غیر مستقیم و از سوی طرفداران انجام شود. البته این مسئله الگو بردای از انتخابات امریکاست که از این طریق تلاش هایی شد تا به صورت آن لاین بتوانند طرفداران را جمع کنند و حمایت مالی بگیرند.”

موضوع دیگری که در خصوص فعالیت فیس بوک مطرح می شود، نقش آن برای انتخابات و تاثیر آن در انتخابات است.

فرید مدرسی خبرنگار در تهران فیس بوک را فقط یک دیالوگ بین بخش نخبه و شبه نخبه جامعه ایران عنوان می کند.

او می گوید: “به نوعی تمرین و مانوری است که نقاط ضعفشان را در دفاع از کاندیدا مطلع شوند که اگر در بدنه جامعه سئوالی از آنها شد، جدی تر پاسخ دهند یعنی به نوعی مرکز آموزشی شده برای اینکه ما بفهمیم کاندیدای مورد حمایت ما دارای چه نقاط ضعف و قوتی است چرا که افراد مورد نظر و مخاطبان ما در واقع فعالان جامعه ایران در عرصه های مختلف هستند. مسائل مطرح شده در فیس بوک می تواند روی تحلیل دفاع و یا رد مواضع کاندیدای مقابل تاثیر گذارد.”

هادی حیدری کاریکاتوریست و وبلاگ نویس نیز در همین خصوص می گوید: “طراحی یک سری کارهای گرافیکی، پخش فیلم های کوتاه و تبلیغاتی در فضای فیس بوک، ارائه یک سری اطلاعات که به دلیل طراحی خاص می تواند کامنت هر عضو را دید و واکنش نشان داد، این سرعت تبادل اطلاعات بسیار جذاب است.”

موج رنگی که در فضای فیس بوک رایج شده موضوعی جدید است.

شعارها و تبادل نظرات مختلف که در غالب کامنت و نوشته ها در پروفایل هر شخص گذاشته می شود، باعث ایجاد یک فضای سالم دیالوگ شده. حالا این می تواند همفکری میان حامیان یک کاندیدا و یا مخالفان و موافقان کاندیداها با هم باشد

هادی حیدری، کاریکاتوریست

رنگ سبز، سفید، قرمز، پرچم سه رنگ که در فضای فیس بوک می توان به راحتی طرفداران نامزدها را با این رنگ ها شناخت.

هادی حیدری از تاثیر موج رنگ فیس بوک در جامعه می گوید: “در فضای شهر دستبند سبز روی دست خیلی از افراد دیده می شود. ؛ به آنتن خیلی از ماشین ها بند سبز بسته شده است در دوره قبل مباحثات میدانی در سطح شهر اتفاق می افتاد، یعنی هواداران به سطح شهر رفته و برای مردم عادی که مردد برای شرکت در انتخابات بودند، یا بین دو نامزد مردد بودند یا مخالف یک نامزد بودند ، سعی می کردند که مردم را برای شرکت راضی کنند، که تردید را کنار بگذارند این فضا در سطح میادین الان به شکل خیلی بیشتر در فضای مجازی و به ویژه فیس بوک اتفاق می افتد.”

آقای حیدری همچنان اضافه می کند: “از طرف دیگر شعارها و تبادل نظرات مختلف که در غالب کامنت و نوشته ها در پروفایل هر شخص گذاشته می شود، باعث ایجاد یک فضای سالم دیالوگ شده. حالا این می تواند همفکری میان حامیان یک کاندیدا و یا مخالفان و موافقان کاندیداها با هم باشد.”

نیما اکبرپور، مجری برنامه کلیلک بی بی سی، با اشاره به جمعیت محدود استفاده کننده از فضای مجازی و آنلاین می گوید: “اکثر آنها جوان هستند. مقداری آسیب وجود دارد مانند اینکه افراد جدیدی اضافه نمی شوند. اما از لحاظ بحث ها و ویدئو ها که دست چند نفر هست و پخش می شود می تواند بر افکار عمومی جامعه آن لاین ایرانی تاثیر گذار باشد.”

با تمام مباحثی که در فیس بوک مطرح می شود، اما گروهی نیز بر این باورند که فیس بوک چندان محیط امنی برای اظهار عقیده و نظر نیست، و هر از گاهی نیز به دوستانشان گوشزد می کنند که بهتر است همه نظراتشان را بیان نکنند.

فیس بوک تاکنون دوبار در ایران فیلتر شده که بار نخست از یک سال پیش تا زمستان گذشته این ممنوعیت ادامه داشت اما پس از رفع فیلتر، بین کاربران داخل ایران به شدت رونق پیدا کرد.

با نزدیکی به انتخابات کاربران شروع به استفاده از این سایت کردند اما در دوم خرداد امسال نیز برای بار دوم این سایت فیلتر شد.

مهدی کروبی نامزد انتخابات در خصوص فیلتر شدن بار دوم فیس بوک به خبرنگاران گقته بود که مقامات ایرات فیس بوک را به دلایل مسائل اخلاقی فیلتر کرده اند اما فیلتر کردن درست چند روز پیش از انتخابات کار اشتباهی بود.

در عین حال محمد علی ابطحی، از مشاوران آقای کروبی، در وب سایت شخصی اش این اقدام را وحشت طرفداران رئیس جمهوری احمدی نژاد از شرکت در انتخابات دانست.

به اعتقاد کارشناسان تبادل اطلاعات و نظرات در فیس بوک می تواند گامی برای آموزش دموکراسی در ایران باشد و به نوعی تحمل دولتمردان ایرانی را بسنجد.

محمد باقر قالیباف در رسانه های فیلتر و دشمن: فیس بوک

صراط نیوز: همزمان با افزایش احتمال کاندیداتوری محمد باقر قالیباف در انتخابات آتی ریاست جمهوری، صفحه شخصی شهردار فعلی تهران در شبکه‌های اجتماعی فعال شد. پیش از این شش صفحه با عناوین دیگر برای حمایت از قالیباف راه اندازی شده بود.

«پیج قالیباف در شبکه اجتماعی فیس بوک، دارای عکس‌هایی از دوران فرماندهی در دفاع مقدس و نیز اعلام نظرات و مواضع شهردار تهران است که از چندی قبل فعالیت‌های سیاسی خود را در قالب موسوم به ۱+۲ آغاز کرده است.

محمدباقر قالیباف که در میان سیاسیون کشور همواره در بهره‌گیری از اشکال مختلف رسانه پیشقدم بوده این صفحه را هفته گذشته راه اندازی کرده است، اما این صفحه بیشتر از آن که شباهتی به یک پیج شبکه‌های اجتماعی داشته باشد بیشتر به سایت خبری و یا وبلاگ سیاسی نزدیک است که این نقیصه در مطالب بلند و سنگین آن به راحتی دیده می‌شود.»

در ادامه این مطلب آمده است:« با نزدیک شدن به زمان انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که در خرداد ماه سال ۹۲ برگزار می شود شخصیت های فعال سیاسی اندک اندک دست به دامن شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. چندی پیش نیز محسن رضایی صفحه دهم خود را در فیس بوک فعال کرد.

http://ie92.ir/ie92media/2013/01/46460_2201.jpg

قالیباف در فیس‌بوک

صفحات قالیباف نیز با عناوینی چون «قالیباف مرد عمل»، «قالیباف امید یازدهم ریاست جمهوری»، «هواداران دکتر قالیباف»، «حامیان قالیباف» و «مخالفان قالیباف» از چندی قبل در فیس بوک به فعالیت مشغول هستند.هنوز مشخص نیست هزینه های مالی گردانندگان این صفحات خودجوش! در شبکه های اجتماعی از چه منبعی تامین می شود؟»